Under construction...
Přestěhováno, upravte si RSS a odkazy ^^ Header bude... někdy...

úterý 20. července 2010

Oshii a Shirow - počátky

V současnosti se snad netočí nic jiného než školní komedie, školní romance a školní bůhvíco. O pořádné sci-fi člověk nezakopne, co je rok dlouhý. Po přečtení jedné sidestory novely ke GitS:SAC jsem si řekl, že by nebylo špatné podívat se blíž na nějaký starší kousek. Volba padla na Black Magic M66 a Dallos, což jsou díla spojená s počátky dvou významných osobností anime a mangy, Mamoru Oshiiho a Masamune Shirowa, jejichž kongenialita dostoupila vrcholu v legendárním Ghost in the Shell. Varování pro lidi trpící alergií na animaci z minulého století, protože tady budeme vykopávat zkameněliny.

Black Magic M66
Armádní stroje nad městem, s typickým designem 
Masamune Shirow je známý především jako mangaka a autor vlivné cyberpunkové mangy Ghost in the Shell, která nejenže zplodila dva filmy a dvě seriálové řady, ale také inspirovala řadu jiných tvůrců. Z dalších děl je ještě větší povědomí o Appleseedu (zásluhou rozporuplných CG adaptací) a to je tak všechno. První adaptovanou věcí a zároveň i jediným dílem, kde se podílel na režii, je Black Magic M66 (1987) vycházející ze stejnojmenné mangy (1983). Jde o krátký 45 min film (resp. OVA). Ve stručnosti děj. Kdesi v lesích havaruje po nepřátelské sabotáži létající stroj převážející přísně tajný armádní projekt. O události se dozví novinářka na volné noze Sybele a vydá se na místo, kde zjistí, že onen projekt je na svobodě, nebezpečný a armáda si s ním neví zrovna rady. Co hůř, díky neopatrnosti má onen projekt (označení M66) určený cíl ke zlikvidování, kterým není nikdo jiný než vnučka profesora, který pro armádu tyhle hračičky vyvíjí. Je tedy třeba ji ochránit.
Sybele bere práci opravdu vážně, že i oblečení jde stranou Šíleně geniální tvůrce smrtících robotů vpravo, jeho o něco méně šílený kolega vlevo. Oba už ví, že se stal pořádný průser
Děj je poměrně jednoduchý a stejně jako vývoj postav ustupuje akci. Destrukce tu sice nedosahuje megalomanských rozměrů jako třeba u Otomových děl, ale i tak se dočkáme spousty explozí, zničených zdí a neutralizovaných armádních jednotek. Z dnešního pohledu a troufám si říct, že ani z tehdejšího, není grafické zpracování žádný zázrak. Pohyby vražedného robota jsou často 'zvláštní', technika kupodivu nevypadá nijak zvlášť 'archaicky'. Rozhodně jsem tam nezaznamenal strojové výpisy z počítače na papíře jako v původním Appleseedu :D Nechybí ani troška humoru a decentní nahoty (však je Shirow autorem erotických kreseb nebo si stačí vzpomenout na Majorku ze Sekce 9 :) ).
Sybele a nebohá vnučka, absolutně netuší, proč po ní jde jeden z dědových výtvorů, se kterým si doma hrává Zabijácký robot, v "Terminátor" módu

Dallos

Záhadný titulní monument vystupující na povrch Měsíce
 Mamoru Oshii je řekl bych ještě o něco známější, už proto že toho má na kontě docela dost a krom anime tvoří i snímky hrané (např. v polské koprodukci sci-fi Avalon, s výborným soundtrackem od Kenji Kawaie). Dallos (1983-4) nebylo jeho první dílo, protože ještě předtím se proslavil prací na slavném seriálu podle mangy Rumiko Takahashi, Urusei Yatsura. V čem ale Dallos figuruje jako milník je, že se jedná o historicky první OVA (či OAV), tedy anime určené primárně k prodeji na videokazetách. Čtyři půlhodinové díly už dávají více prostoru pro pořádný děj. V blíže nespecifikované budoucnosti lidé kolonizovali měsíc a následně ho využili k získávání tolik potřebných surovin. Postavení kolonistů ovšem není vůbec rovnoprávné a nemá daleko k otrokářství. Proti autoritářskému vedení a jeho policejním složkám se postaví osvobozenecká gerila a mezi tyhle dva mlýnské kameny se zaplete nevinný mladík Shun. K tomu musíme ještě připočíst záhadný artefakt Dallos, o kterém toho nikdo moc neví a kterému někteří kolonisté přisuzují až božské atributy.
Hrdina gerilového odboje, 'krísma' jen tryská ... a jeho archnemesis, zástupce prozemských sil. Taky solidní valcha, co?
Výtvarná stránka Dallosu mě docela příjemně překvapila, na svou dobu je celkem detailní. Výbuchy, destrukce ani pohyb hybridních stíhaček mě nijak netahali za oči. Design postav mi přišel 'osmdesátkový', takový ten typ svalnatých charismatických macho hrdinů a křehkých krásek. Užijí si i milovníci mechanických hejblátek, protože kolonisté se pro svůj boj vyzbrojí upravenými a předělanými důlními stroji a pomahači. Co trošku pokulhává je vývoj postav. Očekával jsem, že něco předvede  hlavní hrdina Shun, předpoklady pro to má (brácha uvězněný za údajný terorismus, zapletení se do záležitostí gerily a náznak románku s krásnou rukojmí ze Země), ale nějak se nevyvedlo. Možná za to může i konec ne-konec. Po tom, co najely titulky závěrečného dílu a já sledoval momentkové záběry na protagonisty ve stylu "sága pokračuje", je i prosté wtf slabým výrazem. Druhou slabinou je neexistence pořádného fansubu nebo jiného kvalitního překladu. Verze, kterou jsem sehnal sice měla remasterovanou DVD kvalitu obrazu, nicméně "hk kvalita" anglických titulků byla celkem bídná. Pokud vím, v americe kdysi dávno vyšla zkrácená filmová verze, ovšem s dabingem spíše komickým.
Pořádkové síly na lovu povstalců, zde chodící mód Bod za inovaci, aneb likvidace stíhačky pomocí rozjetého důlního vrtáku a nakloněné roviny. Hrdina je v bezpečí, katapultoval se.
V jedné recenzi jsem četl přirovnání Dallosu k prvnímu Gundamu, což mi přijde trošku násilné, i když paralely by se s trochou hledání našly. Pro Oshiiho tvorbu možná není Dallos natolik zásadní jako Ghost in the Shell nebo díla z Kerberos sagy, přesto stojí za to se na něj podívat, už jen proto, že předznamenalo popularitu OVA v 80. a počátku 90. let.

Žádné komentáře:

Okomentovat