Under construction...
Přestěhováno, upravte si RSS a odkazy ^^ Header bude... někdy...

čtvrtek 1. července 2010

Freesia - květina morbidní krásy

Oběť a zločinec. Spravedlnost a morálka. Degradace společnosti. Vize nebo budoucnost?


Titulní strana druhé knihy, na obrázku je Higuchi

  • Freesia
  • Action, Adult, Mature, Psychological, Seinen
  • 12 knih (dokončeno)
Japonsko se nachází uprostřed blíže nespecifikovaného válečného konfliktu, který se nevyvíjí příznivě a média jsou plná zpráv o "taktických přeskupeních sil". Situace těžce dopadá i na společnost, která se nachází v silné hospodářské recesi. Důsledky jdou tak daleko, že stát už přestává stačit na některé oblasti "veřejných služeb", které má za povinnost zajišťovat. Jedním z výsledků je i schválení zákona, který umožňuje pozůstalým obětí závažných trestných činů dosáhnout odplaty na zločincích, prostřednictvím speciálních soukromých agentur.

Toto je základní premisa mangy Freesia od autora Jiro Matsumota. Jeho nejdelší a dá se říct i nejznámější dílo. Krom toho je autorem většího množství povídek a kratších děl. Za zmínku určitě stojí povídkový soubor Revolutionist in the Afternoon, což byla první věc, jejímž prostřednictvím jsem se Matsumotovým dílem seznámil. Matsumoto má typický styl kresby, postavy a prostředí vůbec má neostré hrany blížící se až k jednoduché črtě, ale přesto dostatečně detailní. Tahle zdánlivá nedokonalost se mi osobně docela líbí. Mám rád, když má mangaka svůj vlastní styl. Na druhou stranu v celostránkových kompozicích nebo titulních stranách se Jiro nebrání "dokonalejšímu" zobrazení.

Kano v akci


Ústřední postavou je Hiroshi Kano. Na první pohled obyčejný mladý muž. Co už není tak zřejmé, zjevně to nemá v hlavě v pořádku. Mluví se ženou, kterou nikdo jiný nevidí, slyší vyzvánět telefon, který nikdo jiný neslyší. Není to ale jen nějaký obyčejný schizofrenik, jeho minulost mu dala do vínku i jiné vlastnosti, které mu přijdou vhod. Aby získal peníze na léky pro svou katatonickou matku, přijme práci v jedné "zprostředkovatelské agentuře" a stane se z něj 'Zástupce pro zprostředkování pomsty'. Kano je jen první z panoptika postav téhle mangy. "Klaďasy" tu nehledejte, každý disponuje větší či menší charakterovou vadou. Mým oblíbencem je Mizoguchi, Hiroshiho kolega. Poněkud vyšinutý s mírnými sklony k sadismu, přesvědčen o své pozici "lovce", ostatní jsou pro něj "kořist" a práce Zástupce mu opravdu neslouží k naplnění smyslu pro spravedlnost. Z důležitých charakterů nesmím zapomenout na Higuchi, Kanovu nadřízenou. Její sebevědomá a nekompromisní fasáda má ale zřejmě jen zakrýt trauma z minulosti. A nakonec idealista Yamada, nováček v agentuře. Při první misi je přiřazen k Mizoguchimu, schválně, jak dlouho myslíte že mu to vydrží? Realita a okolí je neúprosné.

Pžekvapení od Higuchi

Tady přijde na řadu typický aspekt Matsumotových děl. Prostředí a společnost se blíží spíše dystopii, nic nefunguje tak úplně jak má. Celý zákon o Pomstě, jakkoli by měl pozůstalým přinést příslovečnou biblickou spravedlnost se stává spíše korupčním nástrojem. Zákonné pokyny jsou obcházeny a případné "nehody" při výkonu aktu Pomsty ututlávány. Veřejnost se pomalu začíná stavět proti zákonu o Pomstě a najdou se tací, kteří by toho rádi využili ve svůj prospěch. Zapomenout nesmím ani na explicitní zobrazení sexu, další typický prvek Matsumotových děl. Zvláště první kniha mi svým stylem trochu připomínala jiného "mature" mangaku, Naoki Yamamota (doporučuju zkusit Believers, slušné psycho). Celou sérii lze brát jako takové zamýšlení nad tím, kde je vlastně hranice spravedlnosti a kdy se ze zločince stává oběť. Jakou cenu má vlastně absolutní spravedlnost? Je vůbec v moci člověka jí dosáhnout?

Existuje také hraný film Freesia. S mangou sdílí základní premisu zprostředkování pomsty, základní postavy jsou stejné. Podstatné rozdíly ale najdeme ve vztahu a minulosti Kana a Higuchi. Zbytek postav je víceméně upozaďen. Film disponuje relativně dobrým minimalistickým hudebním doprovodem. Dobře jsou vybrány i exteriéry pro scény ve městě. Bohužel atmosféru mangy se filmu nedaří vytvořit a nedaří se mu ani přijít s vlastní. Filmu se doporučuju spíš vyhnout.

Žádné komentáře:

Okomentovat